Bung tidak mahu terburu-buru daftar GRS, cadangan itu pandangan peribadi salleh

Bung tidak mahu terburu-buru daftar GRS, cadangan itu pandangan peribadi salleh

Ketua Umno Sabah Bung Moktar Radin sekali lagi enggan terburu-buru dalam mendaftarkan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) sebagai entiti politik rasmi.

Bung yang juga Timbalan Ketua Menteri berkata, cadangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Usukan Salleh Said Keruak, supaya mendaftarkan GRS secara rasmi, disifatkan sebagai pandangan peribadi.

“Perkara ini perlu diperincikan, terutama melihat apa yang baik dan buruk,” katanya kepada pemberita selepas ditemui di Kompleks Sukan Likas, di sini.

Ketika ditanya berhubung cadangan itu demi memastikan tiada pertembungan kerusi pada pilihan raya umum akan datang, Bung yang juga Ahli Parlimen Kinabatangan, berkata, “Ya, tetapi itu adalah pandangannya…Saya tidak pasti apa yang diperkatakan (apa yang disarankan Salleh).

“Namun, kami akan melihat perkara ini dan Umno Sabah sedia berbincang,” katanya.

Bung sebelum ini juga bersikap enggan terburu-buru, sambil menyifatkan perkara itu perlu dibincangkan terlebih dulu bersama kepimpinan tertinggi GRS.

Semalam, penganalisis menjangkakan lebih ramai ahli parti dalam GRS menolak sebarang cubaan mendaftarkan gabungan itu.

Mereka berpandangan, Umno sebagai contoh, tidak mahu terikat bersama gabungan lain selain Barisan Nasional, di mana parti itu mengetuainya.

Pada Khamis, Salleh berkata, GRS perlu didaftar secara rasmi demi memastikan gabungan itu kukuh.

Susulan itu, Timbalan Ketua Menteri Jeffrey Kitingan yang juga Presiden STAR, selain Timbalan Pengerusi GRS, memberi petunjuk bahawa bukan semua parti menyambut baik saranan berkenaan.

Katanya, partinya sebelum ini sudah diberi tugas melakukan pendaftaran dan berusaha berbuat demikian sejak tahun lalu, namun menemui jalan buntu.

COMMENTS