Cili masih segar walaupun disimpan 8 bulan, ini rahsianya tak ramai tahu

Cili masih segar walaupun disimpan 8 bulan, ini rahsianya tak ramai tahu. Selalu kalau pergi ke pasar, nak beli cili semestinya beli dalam kuantiti yang banyak. Tak lengkap kan kalau masak makanan tak pedas, ye tak? Tapi kalau beli banyak ni, ara nak simpan pun kenalah betul. Kalau tak betul, cepat rosak jadinya! Dah lah bukan murah harga cili sekarang ni. Memang kena jimat!

Sebelum ini banyak tip yang diberikan cara simpan tahan lama cili, tetapi cara satu ini yang min pun pertama kali tengok. Yang lebih menakjubkan, cili yang disimpan pula tahan sampai 8 bulan! Fuhhh kena tiru ni!!! Jom ikuti tip yang dikongsikan oleh Puan Haslinda ini!

TIP SIMPAN CILI, 8 BULAN PUN MASIH SEGAR

“Jiran berkebun tuai berkilo kilo cili besar. Dia beri saya cili bulan Januari. Saya letak dalam botol mineral dan simpan dalam peti sejuk. Sekarang dah hampir 8 bulan, semuanya masih segar.”

Selain cili besar, cara ini juga boleh digunakan untuk menyimpan cili api. Ini langkah yang perlu dilakukan untuk:

Cili masih segar walaupun disimpan 8 bulan, ini rahsianya tak ramai tahu

1. Basuh dan tos cili supaya kering.
2. Sediakan botol mineral kosong kemudian masukkan cili tadi di dalamnya. Tak perlu buang tangkai.
3. Selepas masukkan cili, tutup botol dengan penutup.
4. Simpan botol berisi cili dalam peti sejuk di ruang letak sayur.
Selain cili tahan lama, boleh juga guna semula botol mineral.

Simpan 8 Bulan, Cili Masih Kekal Segar! Ni Rahsia Nak Bagi Tahan Lama

Bukan hanya cili, malah halia dan bawang juga boleh disimpan dengan cara ini dan tahan lama. Hebat kan? Selamat mencuba!

BACA: 

Jawatan kosong kini dibuka di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB)

Identiti suami Fatin Afeefa terbongkar, jutawan muda rupanya

+ posts