Penduduk di Indonesia terkejut ratusan burung pipit jatuh dan mati secara tiba-tiba

Penduduk dikejutkan dengan kejadian Beratus-ratus burung pipit ditemui mati secara misteri selepas jatuh dari pokok di Cirebon, Indonesia. Kejadian itu telah menimbulkan seribu persoalan dikalangan penduduk setempat.

Bangkai-bangkai burung ditemui berselerakan di sekitar pohon di bahagian depan hingga belakang Dewan Bandaraya Cirebon. Beberapa burung yang masih hidup selepas jatuh dari pokok juga ditemui tetapi dalam keadaan yang lemah dan tidak bermaya.

BACA JUGA : Penduduk bandar Itali ini terkejut kapal selam timbul ditengah bandar

Menurut seorang petugas kebersihan, burung-burung tersebut dilihat terbang seketika namun kembali hinggap ke tanah tak lama kemudian. Sehingga kini, misteri kematian mendadak burung-burung pipit ini masih menjadi tanda tanya.

Pegawai Pemerintah Wilayah Cirebon, Prasojo Raharjo Utomo mengaku terkejut dengan fenomena ini setelah melihat ‘pemandangan’ ratusan bangkai burung berserakan di Dewan Bandaraya tersebut.

BACA JUGA : Mengejutkan !! Pesawat mendarat selepas 35 tahun hilang

“Burung-burung ini memang menghuni pepohonan di sekitar dewan, tapi sebelum ni tiada apa-apa masalah,” katanya, memetik laporan Tribunnews.

Sampel air liur beberapa burung yang mati telah diambil Kementerian Perhutanan, Kelautan dan Perikanan (DPPKP) Cirebon dan kini dalam proses penelitian.

“Selama bertugas, baru pertama kali fenomena ini terjadi dan kami juga belum tahu penyebabnya,” kata Tri Angka, pegawai veterinar yang bertugas di DPPKP setempat.

Tambahnnya, penilitian lanjut perlu dijalankan untuk menangani fenomena misteri ini dan mengelakkan kejadian serupa berulang di masa akan datang.

Berdasarkan laporan Tribunnews, punca yang menyebabkan burung-burung ini mati secara tiba-tiba adalah kerana perubahan iklim yang ekstrem dalam waktu yang singkat. Burung-burung ini juga berada dalam keadaan basah ketika ditemui.

BACA JUGA : Kerap mimpi orang yang kita cintai? Pakar kesihatan dedah sebabnya…